Pas op voor phishing. CM stuurt je nooit een e-mail met de vraag om je persoonlijke gegevens aan te passen. Hoe herken je een valse e-mail?

  • Home
  • Raadpleeg je terugbetalingen

Mijn CM: veelgestelde vragen

Wis de cookies van je internetbrowser. Herstart je pc en probeer opnieuw de koppeling te maken met je eID.

Lukt het nog steeds niet? Maak dan een afspraak in je plaatselijk CM-kantoor of neem contact op met ons servicecenter. Onze medewerkers helpen je graag verder. Kom je naar een CM-kantoor? Neem dan zeker je aanmeldgegevens van je CM account, eID en de bijhorende pincode mee, of je smartphone met de Itsme-applicatie mee.

Nog geen CM-lid? Dan is koppelen met eID niet mogelijk. Lid worden kan snel en eenvoudig
Nieuwsgierig naar het aanbod van CM? Bekijk het overzicht van diensten en voordelen.

Mijn CM-web

  • Surf naar de CM-website.
  • Klik rechts bovenaan op ‘Mijn CM’. (Zie je die knop niet, maar wel een knop 'lid worden'? Klik dan een beetje hoger op 'lid'.)
  • Klik op ‘registreren’.
  • Vul het e-mailadres in waarmee je een Mijn CM-account wilt aanmaken. 
  • Geef je zelfgekozen wachtwoord tweemaal in. 
  • Nu heb je een Mijn CM-account, maar het is nog niet beveiligd. 
  • Je ontvangt een mail om je e-mailadres te bevestigen. Klik op de knop in de mail. 
  • Geef je zelfgekozen wachtwoord in om je e-mailadres te bevestigen. 
  • Om je Mijn CM-account te beveiligen, link je het aan je elektronische identiteitskaart. Klik op ‘aanmelden met CSAM/Itsme’. Je wordt doorverwezen naar CSAM, een extern platform.
  • Gebruik je eID of de Itsme-app om de koppeling met je identiteitskaart in orde te brengen. 
  • Zodra de koppeling gemaakt is, kom je in je beveiligde Mijn CM-account terecht.


Mijn CM-app

  • Lees onderstaande uitleg of volg de stappen in deze video.
  • Om de Mijn CM-app te gebruiken, bevestig je eerst de privacyverklaring.
  • Nadien krijg je de vraag of je al een Mijn CM-account hebt. klik op 'Nee'.
  • Geef je e-mailadres, voornaam en achternaam in. 
  • Op het volgende scherm geef je je zelfgekozen wachtwoord tweemaal in. 
  • Je ontvangt een e-mail. Klik op de knop in de mail om je e-mailadres te bevestigen.
  • Geef je zelfgekozen wachtwoord in om je e-mailadres te bevestigen. 
  • Om je Mijn CM-account te beveiligen, link je het aan je elektronische identiteitskaart. Klik op ‘aanmelden met CSAM/Itsme’. Je wordt doorverwezen naar CSAM, een extern platform. 
  • Gebruik je eID of de mobiele app Itsme om de koppeling met je identiteitskaart in orde te brengen. 
  • Je krijgt een melding dat de koppeling gelukt is. 
  • Als je dit wilt, kun je een pincode, vingerafdruk of gezichtsherkenning instellen om aan te melden. 
  • Je hebt nu een beveiligd Mijn-CM account waarmee je kunt aanmelden, zowel op Mijn CM-web als in de Mijn CM-app.

Ja, je moet dit niet nogmaals aanmaken. Log direct in met hetzelfde e-mailadres en wachtwoord. Kies ook meteen voor het instellen van een pincode, gezichtsherkenning of vingerafdruk zodat je volgende keer sneller kunt inloggen.

Nadat je je e-mailadres geregistreerd hebt, ontvang je een bevestigingsmail. 
Niets ontvangen?

  • Controleer alle mappen van je mailbox (ook de spam)
  • Controleer de vrije ruimte van je mailbox
  • Open je mailbox op een andere gsm of laptop
  • Controleer de filters en instellingen van je mailbox

De bevestigingsmail kan ook opnieuw verstuurd worden door in te loggen met je e-mailadres en wachtwoord.

Zie je niet de correcte gegevens in je Mijn CM-account, maar wel die van een ander familielid, bijvoorbeeld van je partner of ouder? Dan heb je waarschijnlijk het verkeerde rijksregisternummer gekoppeld aan je Mijn CM-account. Je kunt dit nakijken door volgende stappen te volgen in je Mijn CM-account.

Nakijken in Mijn CM-web

  • Klik in het menu links op jouw naam of op 'controleer je profiel' om de verschillende rubrieken zichtbaar te maken.
  • Klik op de rubriek ‘CM-gegevens’
  • Onder ‘CM-gegevens’ vind je bij ‘rijksregisternummer’ het nummer waarmee je het account hebt gekoppeld.

Nakijken in Mijn CM-app

  • Klik op ‘Controleer je profiel’.
  • Onder ‘CM-gegevens’ vind je bij ‘rijksregisternummer’ het nummer waarmee je het account hebt gekoppeld.

Als je het verkeerde rijksregisternummer gekoppeld hebt, moet je je Mijn CM-account verwijderen. Pas daarna kun je het e-mailadres opnieuw registreren en koppelen aan de correcte eID. 

Heb je niet de Belgische nationaliteit, maar heb je wel een elektronische vreemdelingenkaart? Je kunt met die kaart evengoed aanmelden op Mijn CM.

Geen Belgische eID en ook geen elektronische vreemdelingenkaart?  Je kunt in een registratiekantoor van de overheid je digitale sleutels activeren om daarmee op Mijn CM te kunnen aanmelden. Meer informatie op:  Digitale sleutels voor niet-Belgen | Vlaanderen.be.

Er kunnen verschillende redenen zijn waarom de registratie niet lukt.

  • Het wachtwoord voldoet niet aan de criteria.
    Je wachtwoord is geldig van zodra het balkje onder het wachtwoordveld groen kleurt. De tool die gebruikt wordt om het wachtwoord te beveiligen legt een aantal bijkomende beperkingen op. Zo mag het bijvoorbeeld geen veelvoorkomend wachtwoord zijn of mogen cijfers in het wachtwoord geen simpele opeenvolging zijn (zoals 1234). Volg de feedback die verschijnt om een goed wachtwoord in te stellen.
     
  • Het e-mailadres dat je gebruikt voor registratie, werd al een keer geregistreerd.
    Je kan slechts één keer registreren met hetzelfde e-mailadres. Je krijgt in dat geval de foutmelding: ‘Er ging iets mis met je registratie. Misschien heb je al een account met dit e-mailadres. Kies voor aanmelden en vraag indien nodig een nieuw paswoord of probeer later opnieuw.’ 
     
  • Andere problemen
    Voor andere problemen rond velden die je moet invullen, komt er telkens een specifieke foutmelding, bijvoorbeeld:
    • ‘Vul een geldig e-mailadres in’;
    • ‘De ingegeven wachtwoorden komen niet overeen’;
    • ‘Niet alle velden zijn ingevuld’.

Je gegevens zullen automatisch ingevuld worden op de hele CM-site. Zo is, bijvoorbeeld, het aanvragen van gele klevers makkelijker.

Bovendien kan je zo ook:

  • terugbetalingen raadplegen;
  • ziekte-uitkeringen raadplegen;
  • afspraken arbeidsongeschiktheid beheren;
  • een overzicht van je bijdragen bekijken;

Mijn CM-web

  • Meld aan op je Mijn CM-account.
  • Klik links op je naam of 'Controleer mijn profiel'.
  • Klik op de rubriek ‘Account '
  • Klik op het vuilbakje om het account te verwijderen.
  • Klik op 'Account verwijderen'. 


Mijn CM-app

  • Meld aan in de Mijn CM-app. 
  • Klik rechts onderaan op 'meer'.
  • ​​​​​​​Klik rechts bovenaan op de drie bolletjes.
  • ​​​​​​​Klik op ‘account verwijderen'. 
  • ​​​​​​​Klik op ‘verwijder account’.

Je kan op twee manieren toegang krijgen tot je persoonlijke en vertrouwelijke informatie in Mijn CM.

Met een Mijn CM-account

  • Je maakt een Mijn CM-account aan met een uniek e-mailadres en zelfgekozen wachtwoord. Daarna koppel je het account eenmalig aan je elektronische identiteitskaart. In deze video leggen we uit hoe je dat kan met de Mijn CM-app.
  • Nadien kan je inloggen met je e-mailadres en wachtwoord, zowel op Mijn CM-web als in de Mijn CM-app.

Zonder een Mijn CM-account

  • Door aan te melden via het externe overheidsplatform CSAM (met een eID-reader, Itsme-app …). Je hebt hiervoor dus geen e-mailadres en wachtwoord nodig.
  • Dit kan enkel op Mijn CM-web. Om de Mijn CM-app te gebruiken, heb je altijd een account nodig.

Om met een e-mailadres en wachtwoord aan te melden, moet je je eerst registreren. Dit wil zeggen dat je een beveiligd Mijn CM-account aanmaakt. Lees hoe je een beveiligd Mijn CM-account aanmaakt

Pas wanneer je een beveiligd Mijn CM-account hebt, kan je aanmelden met e-mailadres en wachtwoord. Zolang dat niet het geval is, krijg je de melding ‘ongeldig e-mailadres of wachtwoord’. 

Verandert je e-mailadres? Lees hoe je je e-mailadres aanpast in Mijn CM.

Gezichtsherkenning is voorlopig enkel beschikbaar voor Apple-toestellen. Voor Android-toestellen laat Google dit nog niet toe. 

Het instellen van een vingerafdruk lukt op zowel Apple- als Androidtoestellen zolang je apparaat over deze mogelijkheid beschikt.

Via de knop ‘e-mailadres vergeten’ kan je met je rijksregisternummer het e-mailadres opvragen waarmee je je Mijn CM-account hebt aangemaakt. De voorwaarde is wel dat het een beveiligd account is, je moet het dus gekoppeld hebben aan je elektronische identiteitskaart. Enkel dan ontvang je een e-mail waarin je kan doorklikken naar de CM-website om aan te melden.

Meld aan met je e-mailadres en wachtwoord. 
Je kan je pincode verwijderen en opnieuw instellen via deze stappen:

  • Knop ‘meer’ rechts onderaan
  • Aanmeldingsopties
  • Pincode
    • Pincode verwijderen
    • Stel een nieuwe pincode in

Via de knop ‘wachtwoord vergeten’ kan je een nieuw wachtwoord opvragen. Je ontvangt een e-mail met een link om je wachtwoord te wijzigen. Die link is slechts een beperkte tijd geldig; breng de wachtwoordwijziging dus meteen in orde.

Ontvang je toch geen e-mail (ook niet in je spam), dan heb je waarschijnlijk nog geen Mijn CM-account met dat e-mailadres. Je kunt dan een nieuw Mijn CM-account aanmaken met dat e-mailadres en daarbij een wachtwoord kiezen.

Heb je in het verleden toch al eens aangemeld, dan was dat wellicht zonder een Mijn CM-account (dus zonder wachtwoord, maar met eID of Itsme). Meer informatie vind je bij ‘Hoe raadpleeg ik mijn persoonlijke gegevens in Mijn CM?’.

Nee, dit is niet mogelijk. Je kan geen twee verschillende eID’s koppelen aan hetzelfde Mijn CM-account. Per account is een apart e-mailadres nodig.

Je kan enkel de gegevens bekijken van jezelf en de minderjarige persoon/personen ten laste. Andere gezinsleden moeten een eigen Mijn CM-account aanmaken met een uniek e-mailadres.

Omwille van de privacy kan je enkel informatie van jezelf en je minderjarige persoon/personen ten laste bekijken. 

Is een kind ingeschreven bij je partner, dan kan je die gegevens via het account van je partner raadplegen. Ook bij co-ouderschap kan enkel de ouder bij wie het kind als persoon ten laste is ingeschreven de informatie raadplegen.

Gele klevers aanvragenCM-siteMijn CM-app
voor jezelf
voor partner
voor minderjarige personen ten laste
voor meerderjarige personen ten laste
voor minderjarige personen ten laste van partner
voor meerderjarige personen ten laste van partner

 

EZVK bekijkenCM-siteMijn CM-app
voor jezelf
voor partner
voor minderjarige personen ten laste
voor meerderjarige personen ten laste
voor minderjarige personen ten laste van partner
voor meerderjarige personen ten laste van partner

 

EZVK bestellenCM-siteMijn CM-app
voor jezelf
voor partner
voor minderjarige personen ten laste
voor meerderjarige personen ten laste
voor minderjarige personen ten laste van partner
voor meerderjarige personen ten laste van partner

 

CM-voordelen aanvragenCM-siteMijn CM-app
voor jezelf
voor partner
voor minderjarige personen ten laste
voor meerderjarige personen ten laste
voor minderjarige personen ten laste van partner
voor meerderjarige personen ten laste van partner

 

Terugbetalingen bekijkenCM-siteMijn CM-app
voor jezelf
voor partner
voor minderjarige personen ten laste
voor meerderjarige personen ten laste
voor minderjarige personen ten laste van partner
voor meerderjarige personen ten laste van partner
Verhoogde Tegemoetkoming-attesten 
downloaden (enkel bij recht op VT)
CM-siteMijn CM-app
voor jezelf
voor partner
voor minderjarige personen ten laste
voor meerderjarige personen ten laste
voor minderjarige personen ten laste van partner
voor meerderjarige personen ten laste van partner

Een gedetailleerd overzicht van de terugbetalingen voor jou en je gezin vind je zowel in Mijn CM-web als in de Mijn CM-app.

Mijn CM-web

  • Surf naar Mijn CM en meld aan. Lees hoe.
  • Ga naar het overzicht van je terugbetalingen. 

Mijn CM-app

  • Open de app en meld aan. 
  • Ga naar het overzicht van je terugbetalingen.
  • Eerste keer aanmelden? Dan heb je een Mijn CM-account nodig. Lees hoe
  • Heb je de Mijn CM-app nog niet op je telefoon of tablet? Je vindt de linken hier.

 

Ter info: in Mijn CM kun je ook een afdruk maken (pdf) van je terugbetalingen, mocht je bijvoorbeeld een attest van medische uitgaven nodig hebben voor een andere verzekering. Lees hoe.

In Mijn CM zie je enkel de terugbetalingen en uitkeringen die de laatste drie jaar werden uitbetaald. Enkel terugbetalingen door de ziekteverzekering, de CM-diensten en -voordelen, de CM-verzekeringen en de ambulante zorg volgens de derdebetalersregeling zijn opgenomen. 

Sommige terugbetalingen kun je nog niet raadplegen. Het gaat om terugbetalingen van een medisch akkoord, terugbetalingen buitenlandse zorgen, terugbetalingen maximumfactuur, niet-financiële voordelen van CM (zoals de bon van Dreamland), zorgbudgetten van de CM-Zorgkas en terugbetalingen van hospitalisaties volgens de derdebetalersregeling. 

Ook uitkeringen die manueel betaald werden kun je nog niet raadplegen.

Wanneer je in Mijn CM-web klikt op ‘Details betalingen CM-voordelen & CM-verzekeringen’ in de rubriek ‘Betalingen', zijn meer terugbetalingen zichtbaar van CM-verzekeringen en CM-voordelen.

Om je terugbetalingen te raadplegen en er een afdrukbaar overzicht (pdf) van te maken heb je een beveiligd profiel nodig.

Mijn CM-web (op een laptop of computer)

Log in op Mijn CM en ga naar het overzicht van je terugbetalingen. Hiervoor klik je in het startscherm op ‘toon meer' in het vak 'betalingen' of klik je links in het menu onder 'betalingen' op 'van CM aan jou'.

  • Een betalingsoverzicht maak je door op 'maak pdf' te klikken.
  • Standaard worden alle getoonde prestaties geselecteerd. Je hebt de mogelijkheid om bepaalde prestaties die je niet in je overzicht wil uit te vinken. Je kunt ook omgekeerd werken en alle prestaties uitvinken met 'deselecteer alle items' en de prestaties die je wel in je overzicht wil aanvinken.
  • Met de filter kun je aanpassen welke prestaties getoond worden en dus welke prestaties je kunt selecteren voor je betalingsoverzicht. Je kunt bv. filteren op type betaling, of op gezinslid, of je kunt de periode uitbreiden of korter maken.
  • Heb je de gewenste prestaties gefilterd en aangevinkt? Ga verder door op de knop 'maak pdf' te klikken.
  • Er wordt een pdf-bestand met het gevraagde betalingsoverzicht aangemaakt dat gedownload wordt naar je computer. 
  • Terugbetalingen volgens de derdebetalersregeling worden niet weergegeven op de pdf.

Mijn CM-app (op een smartphone of tablet)

Tik op de tegel 'bekijk je terugbetalingen' of tik onderaan op 'betalingen'. Je komt nu terecht op de rubriek 'betalingen van CM aan jou'.

  • Een betalingsoverzicht maak je door op 'maak pdf' te klikken.
  • Standaard worden alle getoonde prestaties geselecteerd. Je hebt de mogelijkheid om bepaalde prestaties die je niet in je overzicht wil uit te vinken. Je kunt ook omgekeerd werken en alle prestaties uitvinken met 'deselecteer alle items' en de prestaties die je wel in je overzicht wil aanvinken.
  • Met de filter kun je aanpassen welke prestaties getoond worden en dus welke prestaties je kunt selecteren voor je betalingsoverzicht. Je kunt bv. filteren op type betaling, of op gezinslid, of je kunt de periode uitbreiden of korter maken.
  • Heb je de gewenste prestaties gefilterd en aangevinkt? Ga verder door op de knop 'maak pdf' te klikken.
  • Er wordt een pdf-bestand met het gevraagde betalingsoverzicht aangemaakt dat gedownload wordt naar je toestel.
  • Terugbetalingen volgens de derdebetalersregeling worden niet weergegeven op de pdf.

Je krijgt een bevestigingsmail als CM je aanvraag goed ontvangen heeft. De ontvangen aanvragen registreert CM op het rijksregisternummer van de persoon in kwestie.

  • Meld je aan in de Mijn CM-app.
  • Klik op ‘Vraag een CM-voordeel aan’.
  • Alle CM-voordelen verschijnen per categorie. Klik op het CM-voordeel dat je wilt aanvragen, bijvoorbeeld ‘Sportvereniging’.
  • Je krijgt de omschrijving en voorwaarden van het CM-voordeel te zien. Klik op ‘Vraag dit voordeel aan’ om de aanvraag te starten. 
  • Als je personen ten laste hebt, verschijnen deze nu samen met je eigen naam op het scherm. Klik het gezinslid aan voor wie je het CM-voordeel wilt aanvragen en vervolgens op ‘Ga verder’. Heb je geen personen ten laste, dan kom je automatisch op het volgende scherm terecht.
  • Voeg een foto of pdf toe om het CM-voordeel aan te vragen door te klikken op ‘Toevoegen’. Selecteer het bestand in je bibliotheek of maak een foto met de camera van je toestel.
  • Als je het bestand geselecteerd of gemaakt hebt, krijg je een voorbeeld te zien. Je kan dit nog aanpassen of een extra bestand toevoegen. Klik op ‘Ga verder’. 
  • Er verschijnt een overzicht van je aanvraag. Door op het potlood te klikken kan je deze nog wijzigen. Als alles correct is, klik je op ‘Verstuur aanvraag’. 
  • Je ontvangt een e-mail met de bevestiging dat je aanvraag goed ontvangen is.

Rekeningnummer wijzigen via Mijn CM-web

  • Surf naar de CM-website.
  • Klik rechts bovenaan op 'Mijn CM' en meld je aan.
  • Klik links onder je naam op  'CM-gegevens'.
  • Ga naar de rubriek 'Rekeningnummer'. Hier zie je je huidige rekeningnummer staan. Klik op het potloodje om het rekeningnummer aan te passen.​​​​​​​
  • Heb je ook een domiciliering bij CM? Dan kun je ook aanduiden of je het rekeningnummer van je domiciliering wilt aanpassen.
  • Om het rekeningnummer veilig aan te passen, moet je je identiteit bevestigen met Itsme.
  • Je ontvangt een e-mail ter bevestiging.

Rekeningnummer wijzigen via Mijn CM-app

  • Open de Mijn CM-app.
  • Tik op 'aanmelden'.
  • Meld aan.
  • Tik op 'controleer je profiel'.
  • Tik op het potloodje om je rekeningnummer te wijzigen.
  • Geef het gewenste rekeningnummer in en tik op 'bevestig'.
  • Om het rekeningnummer veilig te kunnen aanpassen, wordt er gevraagd om je identiteit te bevestigen met je eID of Itsme.
  • Nadat je dit gedaan hebt krijg je een bevestiging in de Mijn CM-App dat je rekeningnummer succesvol is aangepast.
  • Je ontvangt ook nog een e-mail ter bevestiging.


 

Je gebruikt een e-mailadres voor twee dingen: om aan te melden en om communicatie als CM-lid te ontvangen. Dit staat los van elkaar en kunnen verschillende e-mailadressen zijn.

E-mailadres voor aanmelden wijzigen

Het e-mailadres voor aanmelden is gekoppeld aan één rijksregisternummer. Wil je dit e-mailadres aanpassen, dan kan dat enkel in Mijn CM-web

  • Meld aan op 'Mijn CM' op de CM-site.
  • Klik in het menu op jouw naam en klik door op ‘CM-gegevens' of op 'Account'.
  • Klik op het potloodje naast het e-mailadres.
  • Je bevindt je nu in het scherm om je e-mailadres aan te passen.
  • Geef je huidig wachtwoord en tweemaal je nieuw e-mailadres in. 
  • Klik op 'je nieuw e-mailadres opslaan'. 
  • Je ontvangt een e-mail om je e-mailadres te bevestigen.
  • Klik op de link in de e-mail om te bevestigen.

E-mailadres voor communicatie wijzigen in Mijn CM-web

  • Meld aan op 'Mijn CM' op de CM-site.
  • Klik in het menu op jouw naam en klik door op ‘Gegevens & voorkeuren'. Klik in het vak 'op dit e-mailadres ontvang je mails van CM' op het potloodje.
  • Je bevindt je nu in het scherm om je communicatievoorkeuren in te te stellen.
  • Klik op het potloodje naast je e-mailadres voor communicatie.
  • Pas je e-mailadres aan en klik op het groene vinkje.
  • Er verschijnen een melding dat een bevestigingsmail verstuurd wordt.
  • Klik op de link in de e-mail om te bevestigen.

E-mailadres voor communicatie wijzigen in Mijn CM-app

  • Meld aan op de Mijn CM-app.
  • Tik op de knop 'Meer' onderaan en tik door op ‘Gegevens & voorkeuren'. 
  • Tik op het potloodje bij ‘e-mailadres voor communicatie’ om het te wijzigen.
  • Tik op ‘e-mailadres aanpassen’ om op te slaan. 
  • Er verschijnen een melding dat een bevestigingsmail verstuurd wordt.
  • Klik op de link in de e-mail om te bevestigen.

Mensen die recht hebben op de verhoogde tegemoetkoming, kunnen een attest downloaden op 2 manieren:

Mijn CM (web)

  • Meld je aan in Mijn CM.
  • Klik in het menu op jouw naam of op het pijltje om de verschillende rubrieken zichtbaar te maken​​​​​​​​​​​​​​.
  • Klik op de rubriek ‘verhoogde tegemoetkoming’. Deze rubriek is enkel zichtbaar als je verhoogde tegemoetkoming hebt.
  • Selecteer het gewenste document en klik op ‘ga verder’.
  • Klik op ‘ga verder’ om het document te downloaden in PDF formaat of klik op ‘ontvang per e-mail’. Wil je het document ontvangen per e-mail? Dan krijg je te zien naar welk e-mailadres het document verzonden wordt.

Mijn CM-app

  • Open de Mijn CM-app
  • Klik op 'aanmelden'
  • Meld aan
  • Klik rechts onderaan op "meer"
  • Vervolgens klik je op de tegel 'verhoogde tegemoetkoming'. Deze tegel staat er alleen staan als je recht hebt op VT.
  • Je kan nu kiezen voor een 'algemeen attest' of een 'transport attest'
  • Onderaan kan je kiezen om het attest te downloaden of per e-mail te ontvangen

 

 

  • Attest vervoer (transport)
  • Attest niet-vervoer (niet transport attest of algemeen attest)

Je kan het attest downloaden in PDF-formaat. Zowel in Mijn CM-web als Mijn CM-app heb je de mogelijkheden om het attest per e-mail te ontvangen.