Pas op voor phishing. CM stuurt je nooit een e-mail met de vraag om je persoonlijke gegevens aan te passen. Hoe herken je een valse e-mail?

Mijn CM-account aanmaken

Wis de cookies van je internetbrowser. Herstart je pc en probeer opnieuw de koppeling te maken met je eID.

Lukt het nog steeds niet? Maak dan een afspraak in je plaatselijk CM-kantoor of neem contact op met ons servicecenter. Onze medewerkers helpen je graag verder. Kom je naar een CM-kantoor? Neem dan zeker je aanmeldgegevens van je CM account, eID en de bijhorende pincode mee, of je smartphone met de Itsme-applicatie mee.

Nog geen CM-lid? Dan is koppelen met eID niet mogelijk. Lid worden kan snel en eenvoudig
Nieuwsgierig naar het aanbod van CM? Bekijk het overzicht van diensten en voordelen.

Mijn CM-web

  • Surf naar de CM-website.
  • Klik rechts bovenaan op ‘Mijn CM’. (Zie je die knop niet, maar wel een knop 'lid worden'? Klik dan een beetje hoger op 'lid'.)
  • Klik op ‘registreren’.
  • Vul het e-mailadres in waarmee je een Mijn CM-account wilt aanmaken. 
  • Geef je zelfgekozen wachtwoord tweemaal in. 
  • Nu heb je een Mijn CM-account, maar het is nog niet beveiligd. 
  • Je ontvangt een mail om je e-mailadres te bevestigen. Klik op de knop in de mail. 
  • Geef je zelfgekozen wachtwoord in om je e-mailadres te bevestigen. 
  • Om je Mijn CM-account te beveiligen, link je het aan je elektronische identiteitskaart. Klik op ‘aanmelden met CSAM/Itsme’. Je wordt doorverwezen naar CSAM, een extern platform.
  • Gebruik je eID of de Itsme-app om de koppeling met je identiteitskaart in orde te brengen. 
  • Zodra de koppeling gemaakt is, kom je in je beveiligde Mijn CM-account terecht.


Mijn CM-app

  • Lees onderstaande uitleg of volg de stappen in deze video.
  • Om de Mijn CM-app te gebruiken, bevestig je eerst de privacyverklaring.
  • Nadien krijg je de vraag of je al een Mijn CM-account hebt. klik op 'Nee'.
  • Geef je e-mailadres, voornaam en achternaam in. 
  • Op het volgende scherm geef je je zelfgekozen wachtwoord tweemaal in. 
  • Je ontvangt een e-mail. Klik op de knop in de mail om je e-mailadres te bevestigen.
  • Geef je zelfgekozen wachtwoord in om je e-mailadres te bevestigen. 
  • Om je Mijn CM-account te beveiligen, link je het aan je elektronische identiteitskaart. Klik op ‘aanmelden met CSAM/Itsme’. Je wordt doorverwezen naar CSAM, een extern platform. 
  • Gebruik je eID of de mobiele app Itsme om de koppeling met je identiteitskaart in orde te brengen. 
  • Je krijgt een melding dat de koppeling gelukt is. 
  • Als je dit wilt, kun je een pincode, vingerafdruk of gezichtsherkenning instellen om aan te melden. 
  • Je hebt nu een beveiligd Mijn-CM account waarmee je kunt aanmelden, zowel op Mijn CM-web als in de Mijn CM-app.

Ja, je moet dit niet nogmaals aanmaken. Log direct in met hetzelfde e-mailadres en wachtwoord. Kies ook meteen voor het instellen van een pincode, gezichtsherkenning of vingerafdruk zodat je volgende keer sneller kunt inloggen.

Nadat je je e-mailadres geregistreerd hebt, ontvang je een bevestigingsmail. 
Niets ontvangen?

  • Controleer alle mappen van je mailbox (ook de spam)
  • Controleer de vrije ruimte van je mailbox
  • Open je mailbox op een andere gsm of laptop
  • Controleer de filters en instellingen van je mailbox

De bevestigingsmail kan ook opnieuw verstuurd worden door in te loggen met je e-mailadres en wachtwoord.

Zie je niet de correcte gegevens in je Mijn CM-account, maar wel die van een ander familielid, bijvoorbeeld van je partner of ouder? Dan heb je waarschijnlijk het verkeerde rijksregisternummer gekoppeld aan je Mijn CM-account. Je kunt dit nakijken door volgende stappen te volgen in je Mijn CM-account.

Nakijken in Mijn CM-web

  • Klik in het menu links op jouw naam of op 'controleer je profiel' om de verschillende rubrieken zichtbaar te maken.
  • Klik op de rubriek ‘CM-gegevens’
  • Onder ‘CM-gegevens’ vind je bij ‘rijksregisternummer’ het nummer waarmee je het account hebt gekoppeld.

Nakijken in Mijn CM-app

  • Klik op ‘Controleer je profiel’.
  • Onder ‘CM-gegevens’ vind je bij ‘rijksregisternummer’ het nummer waarmee je het account hebt gekoppeld.

Als je het verkeerde rijksregisternummer gekoppeld hebt, moet je je Mijn CM-account verwijderen. Pas daarna kun je het e-mailadres opnieuw registreren en koppelen aan de correcte eID. 

Heb je niet de Belgische nationaliteit, maar heb je wel een elektronische vreemdelingenkaart? Je kunt met die kaart evengoed aanmelden op Mijn CM.

Geen Belgische eID en ook geen elektronische vreemdelingenkaart?  Je kunt in een registratiekantoor van de overheid je digitale sleutels activeren om daarmee op Mijn CM te kunnen aanmelden. Meer informatie op:  Digitale sleutels voor niet-Belgen | Vlaanderen.be.

Er kunnen verschillende redenen zijn waarom de registratie niet lukt.

  • Het wachtwoord voldoet niet aan de criteria.
    Je wachtwoord is geldig van zodra het balkje onder het wachtwoordveld groen kleurt. De tool die gebruikt wordt om het wachtwoord te beveiligen legt een aantal bijkomende beperkingen op. Zo mag het bijvoorbeeld geen veelvoorkomend wachtwoord zijn of mogen cijfers in het wachtwoord geen simpele opeenvolging zijn (zoals 1234). Volg de feedback die verschijnt om een goed wachtwoord in te stellen.
     
  • Het e-mailadres dat je gebruikt voor registratie, werd al een keer geregistreerd.
    Je kan slechts één keer registreren met hetzelfde e-mailadres. Je krijgt in dat geval de foutmelding: ‘Er ging iets mis met je registratie. Misschien heb je al een account met dit e-mailadres. Kies voor aanmelden en vraag indien nodig een nieuw paswoord of probeer later opnieuw.’ 
     
  • Andere problemen
    Voor andere problemen rond velden die je moet invullen, komt er telkens een specifieke foutmelding, bijvoorbeeld:
    • ‘Vul een geldig e-mailadres in’;
    • ‘De ingegeven wachtwoorden komen niet overeen’;
    • ‘Niet alle velden zijn ingevuld’.

Je gegevens zullen automatisch ingevuld worden op de hele CM-site. Zo is, bijvoorbeeld, het aanvragen van gele klevers makkelijker.

Bovendien kan je zo ook:

  • terugbetalingen raadplegen;
  • ziekte-uitkeringen raadplegen;
  • afspraken arbeidsongeschiktheid beheren;
  • een overzicht van je bijdragen bekijken;

Mijn CM-web

  • Meld aan op je Mijn CM-account.
  • Klik links op je naam of 'Controleer mijn profiel'.
  • Klik op de rubriek ‘Account '
  • Klik op het vuilbakje om het account te verwijderen.
  • Klik op 'Account verwijderen'. 


Mijn CM-app

  • Meld aan in de Mijn CM-app. 
  • Klik rechts onderaan op 'meer'.
  • ​​​​​​​Klik rechts bovenaan op de drie bolletjes.
  • ​​​​​​​Klik op ‘account verwijderen'. 
  • ​​​​​​​Klik op ‘verwijder account’.