Doktr voor huisartsen
Doktr biedt huisartsen de mogelijkheid om veilige en eenvoudige videoconsultaties met patiënten te houden. Dit platform helpt hen om ook online beschikbaar te zijn, naast hun eigen praktijk. Handig voor patiënten die snel medische hulp nodig hebben of hun vaste huisarts niet kunnen bereiken.
Hoe werkt Doktr voor huisartsen?
Als huisarts heb je twee opties om met het Doktr-platform te werken.
-
Beschikbare huisarts
Je kan een paar uur per week beschikbaar zijn voor patiënten die hun vaste huisarts niet kunnen bereiken. Je wordt per consultatie betaald.
-
GMD-houdende huisarts
Je kan het Doktr-platform gebruiken om videoconsultaties te houden met je eigen patiënten vanuit je praktijk. Je kiest zelf hoe je dit implementeert in je praktijk.
Hoe werkt Doktr voor patiënten?
Patiënten downloaden de Doktr-app en registreren zich met itsme voor veilige en snelle toegang. De patiënt geeft aan of ze met een beschikbare huisarts of hun GMD-houdende huisarts willen spreken als deze is aangesloten bij Doktr.
Als ze een beschikbare huisarts willen spreken, geven ze hun symptomen aan en beantwoorden enkele vragen over hun ziektebeeld. Ze worden dan gekoppeld aan een beschikbare huisarts.
Op basis van de ingevulde medische vragen beoordeelt de huisarts of de vraag via video kan worden beantwoord. Indien nodig, neemt de arts contact op via de chat voor verdere uitklaring.
Voor aanvang van de consultatie ontvangt de patiënt een betalingsverzoek en start de huisarts vervolgens de videoconsultatie via de app.
Tijdens deze consultatie worden bijkomende medische checks en vragen gesteld. In geval van onduidelijkheid, kan de huisarts alsnog de patient doorverwijzen naar de GMD-houdende huisarts.
Na het gesprek krijgen patiënten een samenvatting in de app, die 24 uur beschikbaar blijft. Indien de arts een afwezigheidsattest of medicatie nodig acht op basis van de videoconsultatie, zijn de documenten beschikbaar via het federale gezondheidsportaal of op de eID.
Doktr-richtlijnen voor de beschikbare huisartsen
In samenspraak met de beschikbare huisartsen en de medische verantwoordelijke werden richtlijnen ontwikkeld waar de artsen zich aan houden. Deze richtlijnen vormen handvaten voor een consistente en kwalitatieve zorgverlening op afstand.
Zo worden zaken beschreven zoals hoe om te gaan met bepaalde ziektebeelden op afstand, alsook advies rond het voorschrijven van medicatie. Dit wordt namelijk beperkt om misbruik te voorkomen. Ten slotte zijn er duidelijke richtlijnen voor het uitschrijven van ziekte-attesten en de beperking hiervan. De richtlijnen zijn dynamisch en groeien mee met de belangen en bezorgdheden binnen de gezondheidszorg.
Wanneer kies je nu wel of niet voor video?
Tijdens een reeks workshops bakenden Domus Medica en Doktr tien concrete use cases af waarin video een goede keuze kan zijn.
Voordelen voor de huisarts
Doktr biedt volgens de huisartsen die met Doktr werken verschillende voordelen.
-
Innovatie
Veel artsen waarderen het om deel uit te maken van een innovatieve benadering van patiëntenzorg. Dit biedt de kans om nieuwe vaardigheden te verwerven binnen de gezondheidszorg.
-
Balans tussen werk en privéleven
Videoconsultaties dragen bij aan een betere balans tussen werk en privéleven. Het biedt artsen meer controle over hun agenda en de mogelijkheid om af en toe vanuit huis te werken.
-
Flexibel werken
De flexibiliteit van videoconsultaties maakt het mogelijk voor artsen om hun carrière over verschillende praktijken te verdelen of richting het einde van hun loopbaan gaan.
-
Zorgcontinuïteit
Videoconsultaties zorgen ervoor dat patiënten met toegankelijkheidsproblemen of die in het buitenland verblijven, toch de noodzakelijke krijgen.
Betaling
Via voorafgaande triagevragen bepaalt de arts eerst of het gesprek via video kan verlopen. Zo niet, wordt via chat aangegeven dat de patiënt beter naar hun GMD-houdende huisarts of een fysieke arts gaat.
De betaling voor een consultatie gebeurt voor start van de videoconsultatie. Hoewel betaling vooraf niet verplicht is, wordt het wel beschouwd als een aanbevolen werkwijze door de artsen. Door het geïntegreerd betalingssysteem op het platform, gebeurt de betaling online via Payconiq of andere bankapplicaties.
-
Beschikbare huisarts
Sinds 1 augustus 2022 voorziet het Riziv een nomenclatuurcode voor videoconsultaties. Het honorarium bedraagt 26,01 euro per videoconsultatie (sinds 1 januari 2024). Er is geen terugbetaling. Deze regeling blijft ook na 1 januari 2025 van kracht, in tegenstelling tot telefonische consultaties waarvoor de vergoeding wordt opgeschort.
-
GMD-houdende huisarts
Patiënten betalen enkel het remgeld. De huisarts beslist zelf of het remgeld wordt doorgerekend.
Veilige uitwisseling van informatie
Veiligheid en privacy
Bij Doktr staat de veiligheid en privacy van gebruikers voorop. Alle gesprekken zijn end-to-end versleuteld en enkel zichtbaar voor de zorgverlener en de patiënt. Audio- en videobeelden worden niet opgeslagen. Informatie in de chat blijft 24 uur beschikbaar voor de patiënt en wordt daarna automatisch verwijderd.
Uitwisseling naar de GMD-houdende huisarts
Mits goedkeuring van de patiënt, schrijft de beschikbare arts na de consultatie een samenvatting voor de GMD-houdende huisarts. Dit verslag wordt via de Ehealth wegen naar de huisarts verstuurd. Deze huisarts kan de diagnose nadien toevoegen aan Sumehr. Op deze manier blijven de GMD-houdende huisarts of andere arts-specialisten op de hoogte van de gezondheidssituatie van de patiënt.
Contact en meer informatie
Voor meer informatie kun je je gegevens doorgeven op de site van Doktr of een e-mail sturen naar [email protected].
CM en Doktr
CM zet mee de schouders onder Doktr, de teleconsultatie-app van Proximus. Daarmee willen we een zorgmodel helpen uitbouwen waarin patiënten op een moderne manier toegang hebben tot betaalbare en kwalitatieve zorg en waarbij rekening wordt gehouden met de noden en wensen van artsen en zorgverleners.
Bovendien zet Doktr in op videobellen op een toegankelijke, veilige en gebruiksvriendelijke manier. Ook dat vindt CM belangrijk.