Target Audience

Kies je profiel

Krijg meteen de info die bij jou past.

Overslaan en naar de inhoud gaan

Pas op voor phishing. CM stuurt je nooit een e-mail met de vraag om je persoonlijke gegevens aan te passen. Hoe herken je een valse e-mail?

  • Lid
  • Geen lid
  • Professioneel
  • en
  • nl
Logo Christelijke Mutaliteit
    • Aanbod
      • Overzicht diensten en voordelen
      • CM-Zorgkas
      • CM-verzekeringen
        • CM-Hospitaalplan en CM-Hospitaalplan Plus
        • CM-MediKo Plan
        • CM-Hospitaalfix Extra
      • Extra aanbod
        • Maatschappelijk Werk
        • Ledenverdediging
        • Mijn rechten als patiënt
        • Vrijwilliger bij CM
        • Gezonde buurt
        • CM-partners
    • Wat te doen bij?
      • Snel geholpen
        • Gele klevers
        • Aangifte arbeidsongeschiktheid
        • Raadpleeg je terugbetalingen
        • Verhoogde tegemoetkoming
        • Aangifte ziekenhuisopname
      • Mijn situatie
        • Zwangerschap en geboorte
        • Adoptie
        • Studeren of eerste job
        • Huwelijk of samenwonen
        • Verhuizen
        • Echtscheiding
        • Overlijden
      • Arbeidsongeschiktheid
      • Hospitalisatie en herstel
      • Vakantie en vrije tijd
      • Wonen en werken
      • Ziekte en ongeval
      • Zorg en zorgverleners
    • Leef
    • Gezondheidsacademie
      Mijn CM
      • Home

      Wat betekent geconventioneerd zijn?

      Om de patiënt te beschermen maken de ziekenfondsen afspraken met zorgverleners over de tarieven. Wie het akkoord aanvaardt, is geconventioneerd.

      Mijn rechten als patiënt
      Tarieven artsen, tandartsen, kinesisten en andere zorgverleners

      Geconventioneerd zijn is ervoor kiezen om, samen met de ziekenfondsen, de patiënt te beschermen tegen onaangename financiële verrassingen. Dan ga je als zorgverlener akkoord met de gemaakte afspraken en respecteer je de vastgelegde tarieven.

      Zorgverleners zijn niet verplicht om toe te treden tot dit akkoord.  

      Drie situaties

      • Geconventioneerde zorgverleners
        Deze zorgverleners aanvaarden het akkoord met de ziekenfondsen. Zij rekenen de officiële tarieven aan en mogen geen ereloonsupplementen vragen.
         
      • Gedeeltelijk geconventioneerde zorgverleners
        Deze zorgverleners aanvaarden het akkoord met de ziekenfondsen, maar rekenen enkel op bepaalde plaatsen of tijdstippen het officiële tarief aan. 
         
      • Niet-geconventioneerde zorgverleners
        Deze zorgverleners aanvaarden het akkoord met de ziekenfondsen niet en bepalen vrij het honorarium. 

      Patiënt informeren

      Zorgverleners moeten hun patiënten vooraf en uitdrukkelijk informeren over hun conventiestatuut. De bewijslast van deze informatieplicht ligt bij de zorgverlener.

      Ook in de applicatie 'Vind een zorgverlener in je buurt' vind je het conventiestatuut.

      Bijzondere eisen van de patiënt

      In uitzonderlijke gevallen, als je als patiënt bijzondere eisen stelt, mag een geconventioneerde arts toch supplementen aanrekenen. De arts moet je hierover wel vooraf informeren.

      Voorbeelden van bijzondere eisen

      • Raadplegingen op jouw vraag na 21 uur of op zaterdagen, zon- en feestdagen, behalve als: 
        • ze kaderen binnen de georganiseerde wachtdienst;
        • de huisarts een toegankelijke raadpleging houdt, ontvangt op afspraak of bezoeken aflegt op deze uren en dagen;
        • je arts je vraagt om je tijdens bovenstaande tijdstippen aan te melden.
           
      • Huisbezoeken op jouw vraag:
        • niet-dringende huisbezoeken buiten de uren of de normale ronde van de arts;
        • huisbezoeken die een ongewoon grote verplaatsing voor de arts met zich meebrengen;
        • huisbezoeken ’s nachts, tijdens het weekend of op een feestdag als de arts geen wachtdienst heeft en als is aangetoond dat de plaatselijke wachtdienst volstaat.
           
      • Ziekenhuisopname in een eenpersoonskamer op jouw vraag.
      • Chat met ons
      • Bel ons
      • Mail ons
      • CM in je buurt
      • Over CM
        • CM-bijdrage
        • Statuten
        • Wie zijn we?
        • Geschiedenis
        • Structuur
      • Contacteer CM
        • Contacteer ons
        • Klacht CM-dienstverlening
        • Meldpunt fraude gezondheidszorg
        • Werken bij CM
      • Actueel
        • Jaarverslagen
        • Nuttige sites
        • Onderzoeken
        • Pers
        • Memoranda
      • Mijn CM
        • Aanmelden
        • Je EZVK altijd op zak
        • Veel gestelde vragen
        • Gepersonaliseerde informatie

      CM Gezondheidsfonds 2025©

      • Gebruikersvoorwaarden
      • Cookiebeleid
      • Privacy
      • Statuten
      • Onderworpen aan de controle van de CDZ