Recht op een patiëntendossier
Elke zorgverlener houdt een dossier over jou bij. Dat is belangrijk, want zo kan jij rekenen op goede zorg. In dat dossier staan alle gegevens die nodig zijn om jou correct te behandelen. Je mag altijd vragen om je dossier in te kijken, documenten toe te voegen aan je dossier of er een kopie van te krijgen.

Wat is een patiëntendossier?
Elke zorgverlener moet een dossier aanleggen voor elke patiënt. Dat mag op papier of digitaal.
Het dossier moet veilig bewaard worden en zorgvuldig worden bijgehouden.
De Kwaliteitswet bepaalt wat minimaal in jouw dossier moet staan, zoals:
- jouw persoonlijke gegevens (naam, geboortedatum, INSZ-nummer, adres, contactinfo);
- gegevens van je huisarts en de betrokken zorgverleners;
- de reden van jouw contact bij aanmelding (klachten en andere problemen);
- jouw medische voorgeschiedenis en die van je familie;
- resultaten van onderzoeken (zoals bloedonderzoek, scans of andere testen);
- notities van overleg met jou, andere zorgverleners of derden;
- attesten of verslagen die jij of anderen aanleveren;
- je persoonlijke zorgdoelen en eventuele wilsverklaringen;
- de diagnose van de zorgverlener;
- een chronologisch overzicht van alle zorg die je kreeg, inclusief medicatie en doorverwijzingen;
- de eventuele evolutie van je aandoening;
- bij ziekenhuisopnmane, de dagelijkse evaluatienota's van je gezondheidstoestand;
- info over de betrokkenheid van een vertrouwenspersoon;
- situaties waarin informatie tijdelijk werd achtergehouden op advies van de zorgverlener.
Recht om gegevens toe te voegen
Je mag altijd zelf info laten toevoegen aan je dossier. Dit kan bijvoorbeeld gaan om:
- jouw persoonlijke zorgdoelen, waarden en voorkeuren,
- wilsverklaringen (positief of negatief),
- documenten die jij belangrijk vindt, zoals medische attesten.
Zo weten zorgverleners beter wat voor jou belangrijk is.
Jean-Pierre vraagt zijn huisarts om zijn recente wilsverklaring aan zijn patiëntendossier toe te voegen. Zo weet elke zorgverlener wat zijn voorkeuren zijn voor toekomstige zorg.
Recht op inzage
Je hebt recht om jouw dossier in te kijken. Je hoeft daar geen reden voor te geven.
Je kan dit ook laten doen door een vertrouwenspersoon die jij kiest.
- De zorgverlener moet jouw aanvraag binnen 15 kalenderdagen behandelen.
- Je mag uitleg vragen over de inhoud om misverstanden te vermijden.
- Informatie over derden in het dossier mag niet worden ingezien.
Uitzondering: de zorgverlener mag tijdelijk inzage weigeren als hij denkt dat de info jouw gezondheid ernstig zou schaden. In dat geval kan je jouw dossier laten inkijken door een andere zorgverlener die jij kiest.
Recht op een kopie
- Je mag een kopie vragen van jouw dossier (schriftelijk of digitaal).
- De zorgverlener moet jouw aanvraag binnen 30 kalenderdagen behandelen.
- Je moet geen reden opgeven waarom je die opvraagt.
- De eerste kopie is gratis.
- Voor extra kopieën mag enkel een redelijke administratieve kost aangerekend worden.
Uitzondering: als de zorgverlener vermoedt dat je onder druk staat om de info aan iemand anders te bezorgen, mag hij weigeren om een kopie te geven.
Wat bij overlijden van de patiënt?
De regels veranderen als je overlijdt. Ook hier geldt: in beide gevallen mag de zorgverlener een afschrift weigeren bij vermoeden van druk door derden.
Hoelang wordt jouw dossier bewaard?
- Minimaal 30 jaar en maximaal 50 jaar vanaf je laatste zorgcontact.
- Dit is wettelijk vastgelegd voor alle zorgverleners die onder de Kwaliteitswet vallen.
Daaronder vallen bijvoorbeeld: huisartsen, specialisten, tandartsen, apothekers, verpleegkundigen, zorgkundigen, kinesisten, vroedvrouwen, psychologen en orthopedagogen.