eAttest tandarts
Bij contante betaling kan je als tandarts je getuigschriften voor verstrekte hulp elektronisch verzenden.
Sinds eind 2019 kan je als tandarts bij contante betaling je getuigschriften voor verstrekte hulp elektronisch verzenden via MyCareNet.
Je mag deze werkwijze toepassen bij al je patiënten (uiteraard blijft de regelgeving van de verplichte ziekteverzekering gelden).
Inschrijven op MyCareNet is niet nodig. Bovendien moet je geen therapeutische relatie met je patiënt hebben.
Attesteren op papier blijft mogelijk
Op dit moment is het eAttest facultatief te gebruiken.
Het is mogelijk om wisselend het papieren en elektronisch circuit te gebruiken. Het is echter niet toegestaan om dezelfde consultatie elektronisch en op papier te attesteren.
Het eAttest werkt niet volgens het opt-inprincipe. Je bent dan ook niet verplicht om het voor al je patiënten of consultaties te gebruiken.
Vanaf september 2025 wordt eAttest verplicht bij contante betaling.
Wat zijn de voordelen van het eAttest?
- Je hebt minder administratie en ontvangt minder correctiedocumenten.
- De terugbetaling aan de patiënt verloopt sneller.
- De kans op verlies van een getuigschrift is onbestaande.
- De patiënt moet geen moeite meer doen om het getuigschrift bij CM binnen te brengen.
eAttest opmaken
Heb je de correcte tarieven, dan kan je op het einde van de consultatie een elektronisch attest opmaken in plaats van een papieren attest. Dit kan enkel via een softwarepakket, gehomologeerd door het NIC. Daarna betaalt de patiënt de consultatie.
MyCareNet stuurt het attest automatisch naar CM. Na enkele seconden krijg je een ontvangstbewijs. Het ontvangstnummer wordt door je softwarepakket toegevoegd op de bewijsstukken die je aan de patiënt moet overhandigen. Hierop staan ook het betaalde remgeld en details van de aangerekende prestaties.
Met dit ontvangstnummer kunnen patiënten CM contacteren als ze vragen hebben over het attest of de terugbetaling. Dit nummer zal automatisch in je softwarepakket blijven en wordt de referentie van de consultatie.
Is de procedure succesvol afgerond, dan schrijft CM de terugbetaling over op de rekening van de patiënt.
Belangrijk: je mag geen prestaties uit het verleden doorgeven via het eAttest.
Niet aanvaard
Voor het eAttest gelden dezelfde regels als in het papieren circuit.
Foutief meegedeelde gegevens worden zoveel mogelijk meteen verworpen. Daarom zullen sommige getuigschriften in het circuit eAttest niet aanvaard worden.
Wordt een eAttest toch onterecht aanvaard (bv. probleem met een accreditatie in een referentiebestand), dan zal CM op een later tijdstip contact met jou opnemen.
Heel wat problemen kan je voorkomen door vooraf de verzekerbaarheid te raadplegen.
Veelgestelde vragen
Voor het eAttest moet je je patiënt een bewijsstuk geven met daarop het ontvangstnummer dat je ontving van CM bij de verzending van het elektronische attest. Hiermee kan de patiënt CM contacteren met vragen over de terugbetaling of attestatie. Daarnaast bevat het bewijsstuk informatie over het betaalde remgeld en details van de aangerekende prestaties.
CM informeert haar leden via de gebruikelijke kanalen (ledenbladen, website, nieuwsbrieven).
Staat de toepassing niet in je pakket, is het mogelijk dat dit niet gehomologeerd is voor het eAttest. Controleer op de lijsten van het NIC of dit inderdaad het geval is. Voor de integratie van het eAttest en alle technische vragen over je softwarepakket, kan je je softwareleverancier contacteren.