Arbeidsongeschikt: 'Wie neemt het werk over?'
Niet meer gaan shoppen of in het geniep sporten. Dat is wat mensen die lang afwezig zijn van het werk soms doen. Omdat ze zelf vinden dat dit niet kan of uit schrik voor scherpe reacties. Als werkgever ondervindt Ilse Vandorpe (50) de impact van langdurige arbeidsongeschiktheid op het bedrijf. Hoe denkt zij er echt over? We durven het haar rechtuit te vragen.
Ilse Vandorpe (50) uit Gullegem leidt samen met haar broer Andy een verwarmings- en sanitairbedrijf met een 25-tal werknemers. Andy is de man van de techniek, Ilse is verantwoordelijk voor de planning, de administratie en de personeelszaken.
Wat is je eerste reactie als een werknemer laat weten dat hij ziek is?
‘Oei, de planning ligt overhoop! Welke klanten moet ik bellen om een afspraak te verplaatsen? Wie neemt het werk over? Welke deadlines komen mogelijk in het gedrang? Natuurlijk ben ik bekommerd om de zieke werknemer, maar omdat ik insta voor de praktische kant van het bedrijf, vraag ik me direct af hoe ik alles zal regelen.’
‘Een zieke werknemer is bij ons altijd open over wat er scheelt. En anders pols ik zelf naar wat er aan de hand is. Iemand met een fysiek probleem zoals een gebroken arm of been kan natuurlijk niet komen werken. Maar ligt de oorzaak in de werksituatie, dan kan ik die aanpakken. Dan nemen we bijvoorbeeld de telefonische contacten met de klanten over. Of spreken we af dat de werknemer tijdelijk minder uren presteert op een dag, of een dag in de week minder werkt. Ik kan weinig doen als er iets in de privésfeer meespeelt en ik dat niet weet.’
Hoe verloopt het contact met een werknemer die ziek thuis is?
‘Ik bel eens of stuur een berichtje. Als de afwezigheid verlengd wordt, vraag ik aan de werknemer om in het bureel langs te komen, bijvoorbeeld als die net van bij de dokter komt. Onze techniekers werken in kleine teams, maar één keer in de maand voorzien we voor iedereen een traktaat. Wie ziek thuis is, nodigen we ook uit. De groep vindt het prettig om die collega terug te zien, want ik merk dat de collega’s soms terughoudend zijn om iemand die ziek thuis is te contacteren. Meestal horen ze eerst bij mij of ze dat wel zouden doen. De zieke collega apprecieert zo’n telefoontje. Ziekenbezoek valt minder vaak voor, dat gebeurde vroeger precies meer dan nu. Mensen denken vaak, en niet altijd terecht, dat ze dan rondneuzen in iemands privacy.’
Oei, de planning ligt overhoop!
Ilse Vandorpe
Hoe reageer je als je een zieke werknemer tegenkomt in de cinema?
‘Een werknemer die ziek thuis is heeft net zoals iedereen recht op een sociaal leven en ontspanning. Ontmoet ik die persoon op straat, in de supermarkt of in de cinema, dan zal die mij niet mijden. En omgekeerd al helemaal niet. Ik ga meteen een praatje slaan en vragen hoe het gaat.’
Moet een werknemer die vaak ziek is vrezen voor zijn job?
‘In onze branche is een goede technieker van goudwaarde, want we willen alleen maar tevreden klanten. Ik probeer dus iedereen aan boord te houden, ook zij die af en toe uitvallen. Dat de krapte op de arbeidsmarkt daarin meespeelt, ontken ik zeker niet.’
Moeten stoppen met werken betekent niet moeten stoppen met leven.
Die boodschap brengt CM met een campagne over arbeidsongeschiktheid.
Alle info op www.cm.be/arbeidsongeschiktheid