Ludo werd opgelicht: 'Het kan iedereen overkomen'

Phishing, hacking, scamming … Wie trapt daar nu nog in, denk je misschien. Veel mensen, zo blijkt. Oplichters vinden steeds creatievere manieren om mensen geld afhandig te maken. Momenteel zijn er oplichters actief die – in naam van CM – geld of informatie proberen te verkrijgen. Ook Ludo (72) werd slachtoffer. ‘Ik was bijna 17.000 euro kwijt.’

Tekst: Cynthia Bulteel

Beeld: iStock

Leestijd: 4 min

31/05/2024

Niets in de gaten

‘Ik geef toe, mijn frank had toen al moeten vallen. Achteraf gezien had ik beter eens goed gekeken naar het e-mailadres. Dat eindigde op @proximus.be. CM stuurt enkel mails vanuit @cm.be. Maar op zo’n moment let je daar niet op. De mail was correct opgesteld en er viel geen schrijffout te bespeuren.’

‘Dus ja, ik vulde al mijn gegevens in. Mijn naam, adres, telefoonnummer en bankrekeningnummer. Ik zag hier geen graten in. Maar de volgende dag werd ik opgebeld. Door ‘de politionele dienst’ van BNP Paribas Fortis. “Gisteren hebt u uw gegevens ingevuld op een onbetrouwbare site. U bent gehackt meneer”, klonk het. Ik schrok me rot.’

Vertrouw me maar

‘De man aan de andere kant van de lijn klonk heel professioneel. Hij vertelde me dat er op mijn rekening 7.800 euro gereserveerd stond om over te schrijven naar een andere rekening. Maar geen paniek, hij zou me helpen. Ik moest mijn online banking app openen en hij zou mijn scherm overnemen om mijn geld terug te storten en eventuele virussen te verwijderen. Ik twijfelde, maar hij stelde me meteen gerust: “Meneer, ik wil u helpen om uw geld te recupereren. Vertrouw me maar.” En dat deed ik, want je verwacht niet dat een hacker je opbelt met de melding dat je gehackt bent.’

Daar zit een luchtje aan

‘Ondertussen bleef ik aan de lijn en zag ik hem allerlei verrichtingen op mijn rekening doen. Hij beweerde dat hij alles aan het oplossen was. Maar na een tijdje werd ik achterdochtig. Toen hij zei dat er een koerierdienst in de buurt was om mijn bankkaarten op te halen en te vernietigen, ging er pas echt een belletje rinkelen. Ik maakte de zogenaamde Fortis-medewerker wijs dat ik even naar de wc moest, en belde met mijn andere telefoon de bank.’

Wees op je hoede. Deel nooit zomaar je gegevens, controleer altijd of het e-mailadres of de internetlink betrouwbaar is en regel nooit bankzaken via de telefoon.

Ludo

 

Nog niet voorbij

‘Aan de bank legde ik de situatie uit. Die zijn meteen in actie geschoten: “Meneer, hang onmiddellijk uw telefoon op! Er staat een bedrag van 17.000 euro gereserveerd.” De bank blokkeerde meteen mijn rekeningen en ik moest zo snel mogelijk langskomen. Toen ik de telefoon neerlegde dacht ik dat het voorbij was, maar toen ging de deurbel.’

‘De koerier. Ik was volledig vergeten dat ik mijn adres al had doorgegeven, maar daar stond hij. Een jonge kerel die er geenszins uitzag alsof hij bij de bank werkte. Ik vertelde hem duidelijk dat ik mijn bankkaarten niet zou meegeven, waarop hij snel wegliep. Gelukkig heeft mijn buurman camera’s hangen, waardoor we zijn nummerplaat konden doorgeven aan de politie.’

Eind goed, al goed?

‘Voor mij is het gelukkig goed afgelopen. Ik ben mijn geld niet kwijt, en mijn nieuwe bankkaarten zijn al onderweg. Mijn bank-app heb ik verwijderd. Maar er zijn mensen die het er minder goed vanaf brachten. Zo is mijn buurvrouw een grote som geld kwijt, net als een kennis van mij. Beiden nochtans intelligente mensen.’

‘Wat ik de mensen nog wil meegeven? Wees op je hoede. Deel nooit zomaar je gegevens, controleer altijd of het e-mailadres of de internetlink betrouwbaar is en regel nooit bankzaken via de telefoon. Ik ben geschrokken van mezelf, ik had nooit gedacht dat ik hier ooit in zou trappen. Maar zo zie je maar. Het kan iedereen overkomen.’